Š. .m. kovo
17 d. Vilniaus universiteto Teatro salėje buvo iškelta šiuo metu itin aktuali tema
„Universiteto likimas globalizacijos akivaizdoje“. VU Filosofijos fakulteto
dienų „Fiesta Personæ“ metu rengiamas jau
tradicija tapęs disputas ir šiemet nepagailėjo žodžių visai auditorijai. Savo
tezes gynė proponentas prof. R. Želvys, o jam oponavo doc. N. Radavičienė.
Disputo
pradžioje Vilniaus universiteto Studentų atstovybės Filosofijos fakultete
Pirmininkė Emilija Jokubauskaitė ir Fiesta Personæ renginių ciklo koordinatorė
Jolita Ščerbinskaitė pasveikino visus atvykusius ir paskelbė renginių savaitės
pradžią. Sveikinamąjį žodį tarė ir VU Filosofijos fakulteto dekanas prof.
Arūnas Poviliūnas, disputo metu atlikęs moderatoriaus (preasens disputationis) vaidmenį.
Dekanas kalbėdamas apie šių metų disputo temą sakė, kad svarbu „kaip mes
gyvename, kaip gyvensime toliau ir ką turime keisti, kad gyventume geriau“.
Pristačius
pirmąją proponento tezę, abu disputantai sutiko, kad universitetas yra
konservatyvi institucija, tačiau oponentė N. Radavičienė tikino, kad turime atsižvelgti
ir į naujoves, kurios yra įvedamos tobulinant studijų kokybę. Tuo labiau, universiteto
konservatyvumas gali būti ir didelis stabdys globalioje visuomenėje, todėl jo
turėtume vengti. Vis dėlto, prof. R. Želvio teigimu labiau stabdo dabartinė
aukštojo mokslo masiškėjimo kultūra, kuri menkina studijų vertę ir keičia
universiteto vaidmenį visuomenėje.
Profesoriaus
manymu „nuo elito ugdymo ir nacionalinės kultūros perdavimo perėjome prie
„specialistų kalvės“. Proponentas minėjo laikus, kai mokslo diplomas buvo labai
vertingas, todėl jį turėdavo tik nedaugelis – elitas. Universiteto išleidžiami
studentai buvo nacionalinių vertybių nešėjais, o šiandien rengiami specialistai
būsimam darbui ir studentai yra orientuoti tik į jį. Šiais laikais profesoriaus
žodžiais „Universitetas tapo profesine mokykla, tik kad didesne.“
Doc. N. Radavičienė sutiko, kad nors elito
samprata pakito ir šiais laikais labiau žinomos įžymybės negu moksle nusipelnę
žmonės, bet taip yra tik plačiojoje visuomenėje. Universitete vyrauja kitokia elito
samprata – „šioje bendruomenėje žmogų mes vertiname pagal jo nuopelnus mokslui,
parašytas knygas“ - tvirtino docentė. Taip pat, oponentė prieštaravo
profesoriui sakydama, kad universitetas rengia ne atskirų sričių specialistus,
bet išsilavinusius žmones. Būtent todėl universiteto pareiga yra išmokyti
žmones mokytis, kas palengvins jų tolimesnį gyvenimą ir darbo rinkoje jiems
padės įsitvirtinti būtent tai, jog ateityje jie sugebės panaudoti efektyvaus
mokymosi kompetencijas.
Profesorius
R. Želvys viena iš savo tezių tvirtino, kad šiuo metu nevyksta nuosekli švietimo
reforma, o Lietuvos aukštojo mokslo finansavimo reforma („studijų krepšeliai“)
stokoja socialinio teisingumo ir didina socialinę atskirtį. Vieni už tas pačias
studijas moka, kiti ne. Nors žadama, kad nemokamas studijas gaus gabiausi, kas
jais tampa? Proponento teigimu „gabiausi” tie, kurių tėvai gali samdyti
korepetitorius ir investuoti į vaikų mokslą. N. Radavičienės nuomone socialinis
neteisingumas kyla visai dėl kitos priežasties. Stojantieji renkasi studijų
programą nepakankamai atsakingai – pasirenka sau lengvesnį kelią gauti amatą ir
nesidomi savo galimybių plėtimu.
Ginčui
pakrypus į lietuvių kalbos vertę akademinėje bendruomenėje ir globalioje
visuomenėje, proponentas iškėlė mintį, jog turime pradėti rašyti mokslinius
darbus anglų kalba, kad būtume išgirsti daug platesnėje erdvėje. „Kiek žmonių
perskaitys tavo monografiją lietuviškai? – mes esame pasmerkti globalizacijai“.
Ir vienintelė išeitis - sekti kas vyksta, nuspėti pokyčius ir būti juose pirmiems.
Pasak oponentės
globalizacijos pokyčiuose galim įžvelgti daug teigiamų pasekmių. Dėka
tarptautinių sandorių įgyjame naujų minčių, bendraminčių kitose šalyse,
dalinamės patirtimis. Vienintelė priežastis, kodėl mūsų šalyje nevyksta produktyvūs
šalių mainai – lietuvių kalba ir jos išmokimo sudėtingumas užsieniečiams. Universiteto
perspektyvas N. Radavičienė mato studijose anglų kalba, tačiau skatina
nepamiršti ir to, jog labai svarbu išlaikyti lietuviškųjų studijų kokybę.
Balsavimas plojimais Teatro salėje pareikalavo itin sunkių publikos sprendimų, tačiau galiausiai po pakartotinio „balsavimo” buvo nuspręsta, kad šioje polemikoje nugalėtojas yra proponentas prof. R. Želvys. Disputas palietė tikrai nemažai įvairiausių su aukštuoju mokslu susijusių klausimų, pradedant universitetinėmis tradicijomis, baigiant aukštojo mokslo finansavimo alternatyvomis.
Balsavimas plojimais Teatro salėje pareikalavo itin sunkių publikos sprendimų, tačiau galiausiai po pakartotinio „balsavimo” buvo nuspręsta, kad šioje polemikoje nugalėtojas yra proponentas prof. R. Želvys. Disputas palietė tikrai nemažai įvairiausių su aukštuoju mokslu susijusių klausimų, pradedant universitetinėmis tradicijomis, baigiant aukštojo mokslo finansavimo alternatyvomis.